Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen voor ondernemers. 

Hoe lang duurt het voordat ik reactie ontvang op mijn verzoek/mijn brief/mijn e-mail?

Wij streven ernaar om binnen 10 werkdagen te reageren. Bent u per post geïnformeerd? Houdt u dan rekening met een maximale termijn van 15 werkdagen. ​

Waar vind ik meer informatie over pensioenkeuzeloon en pensioenloon?

Als zelfstandig ondernemer bouwt u pensioen op bij BPF Schilders. U kunt zelf kiezen hoeveel pensioen u jaarlijks opbouwt. Dit is het pensioenkeuzeloon. Wel is daaraan een minimum- en maximumbedrag verbonden. De premie die u hiervoor betaalt is fiscaal aftrekbaar. Lees meer over pensioenkeuzeloon.

Ik heb vragen over het pensioenkeuzeloon en fiscale winst. Waar vind ik de veelgestelde vragen over dit onderwerp?

Hier leest u de veelgestelde vragen en antwoorden over pensioenkeuzeloon en fiscale winst.

Waar kan ik inloggen op Infodesk of Uw pensioenadministratie

U kunt hier inloggen op de beveiligde omgeving van Infodesk of 'Uw pensioenadministratie.'

Waar vind ik het pensioenreglement?

Meer over de pensioenregeling vindt u op de pagina Wat is pensioen. Daar kunt u ook het Pensioenreglement downloaden.

Waar vind ik formulieren en andere documenten?

Formulieren vindt u op de pagina's van het desbetreffende onderwerp en op de pagina Downloads.

​Hoe betaal ik mijn facturen voor pensioenpremie per automatische incasso?

U kunt ons machtigen om het bedrag van de factuur automatisch van uw rekening af te boeken. Dit doet u digitaal of per post.

Vul het formulier 'machtiging automatische incasso' online in

Download het formulier 'machtiging automatische incasso'

De automatische incasso gaat in per de eerstvolgende factuur.

Lees meer over premie betalen.

Ik ontvang nog steeds facturen terwijl mijn onderneming niet meer actief is. Hoe kan dat?

​​Zolang u nog niet bent uitgeschreven bij BPF Schilders, bent u verplicht om de facturen die u heeft ontvangen te betalen.

Let op! U wordt pas uitgeschreven bij BPF Schilders als uw onderneming is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Geef het stopzetten of uitschrijven van uw onderneming zo spoedig mogelijk door aan de Kamer van Koophandel (KvK). Wij ontvangen daarna de beëindiging automatisch van de KvK. Uw aansluiting bij BPF Schilders wordt vervolgens beëindigd. Nadat wij dit hebben verwerkt, sturen wij u een brief waarin wij bevestigen dat u bent uitgeschreven bij BPF Schilders.

Een correctie voor teveel betaalde pensioenpremie kunt u in een volgende vier weken factuur verwachten. Tot die tijd bent u verplicht om de facturen die u heeft ontvangen te betalen.

Hoe komt het dat ik zo’n laag pensioen heb?

Dat u een laag pensioen heeft kan verschillende oorzaken hebben:

  • u werkt parttime of u heeft in het verleden parttime gewerkt;
  • u bent niet alle jaren deelnemer geweest in de schildersbedrijfstak;
  • u heeft de schildersbedrijfstak een of meerdere keren tussentijds verlaten;
  • u bent arbeidsongeschikt en heeft geen recht (of slechts gedeeltelijk recht op) premievrije pensioenopbouw;
  • u bent gescheiden (hierdoor heeft uw ex-partner mogelijk recht op een deel van uw pensioen);
  • u heeft in het verleden pensioen opgebouwd in de DAP-regeling (Dag afhankelijke Premie reglement). In deze regeling (die gold vanaf 2 april 1951 tot 15 april 1991) was de pensioenopbouw vrij laag. In deze regeling betaalde iedere deelnemer dezelfde premie per werkweek, onafhankelijk van de hoogte van het werkelijk verdiende loon.

Heb ik nog recht op premievrije voortzetting bij arbeidsongeschiktheid?

Wij verwachten dat u jaarlijks uw gegevens aanlevert aan BPF Schilders, zolang u een onderneming voert in de Schilderssector. Op basis van deze gegevens wordt uw pensioenloon, premie en pensioenopbouw berekend. Daarnaast zal een verzekeringsarts uw mate van arbeidsongeschiktheid op basis van gangbare arbeid vaststellen. Afhankelijk van uw mate van arbeidsongeschiktheid op basis van gangbare arbeid en uw bedrijfsresultaat, heeft u onder voorwaarden (gedeeltelijk) recht op premievrije voortzetting van uw pensioenopbouw op basis van een eerder vastgestelde grondslag.

Waar kan ik mijn e-mailadres doorgeven?

Ontvangt u uw persoonlijke pensioenpost al digitaal? Digitale post heeft voordelen. U ontvangt direct een e-mail als er nieuws voor u is. U kunt gemakkelijk uw e-mailadres doorgeven en aangeven dat u uw persoonlijke pensioeninformatie zoveel mogelijk per e-mail wilt ontvangen. Dit doet u via deze pagina of door in te loggen op Infodesk.